Εκπαιδευτικός τουρισμός

  • 0
  • 75 views

Ένα βασικό θετικό στοιχείο του εκπαιδευτικού τουρισμού είναι πως τονώνει την τουριστική κίνηση σε πολλές περιοχές κατά τη χαμηλή τουριστική περίοδο

<br

Η θερινή τουριστική σεζόν οδεύει προς το τέλος της και πλέον οι προορισμοί προετοιμάζονται για τις «ανάσες» τουριστικής κίνησης της χειμερινής περιόδου, σημαντικό μέρος των οποίων είναι και οι εκπαιδευτικές/μαθητικές εκδρομές.

Τα δύο τελευταία χρόνια η πανδημία έβγαλε εκτός κάδρου τις εκπαιδευτικές εκδρομές και δεν ήταν λίγοι οι προορισμοί που βίωσαν μεγάλες απώλειες μόνο από το γεγονός αυτό. Ταυτόχρονα, όπως έχει τονιστεί και από εκπαιδευτικούς, τα παιδιά δύο τάξεων έχουν στερηθεί αυτό το πολύτιμο για την εκπαιδευτική διαδικασία γεγονός.

Οι εκδρομές ξεκίνησαν να γίνονται από πέρυσι τον Φεβρουάριο, ωστόσο φέτος είναι που τα πράγματα δείχνουν να επιστρέφουν στην κανονικότητα και τα σχολεία μπορούν να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν τις εκδρομές χωρίς να περιμένουν εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.

Ο εκπαιδευτικός τουρισμός μπορεί να οριστεί ως: «η τουριστική δραστηριότητα που πραγματοποιείται από άτομα που κάνουν μία εκδρομή είτε μονοήμερη είτε με διανυκτέρευση και η εκπαίδευση και η μάθηση αποτελεί πρωταρχικό ή δευτερεύον  μέρος του ταξιδιού». Στην ελληνική βιβλιογραφία συναντάται ο όρος «μαθησιακός τουρισμός» και ορίζεται ως ο τουρισμός που αναφέρεται στη μάθηση. Συγκεκριμένα είναι κάθε μορφή τουρισμού που έχει σαν τουριστικό προϊόν τη μάθηση ή που η τουριστική πελατεία της έχει θεσμική σχέση με την μάθηση. Βασικός σκοπός είναι εκμάθηση (επαγγελματική κατάρτιση του ταξιδιώτη, απόκτηση ειδικών γνώσεων, απόκτηση νέων εμπειριών).

Αποτελεί µία µορφή τουρισµού όπου τα άτοµα έχουν σαν κύριο σκοπό την εκπαίδευση και την παρακολούθηση πολιτιστικών ή µορφωτικών εκδηλώσεων. Πολλά τουριστικά µέρη τα οποία έχουν αναπτύξει αυτή τη µορφή τουρισµού συνδυάζουν την πολιτιστική παράδοση και τα αξιοθέατα µε παράλληλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες (εκµάθηση γλώσσας, σεµινάρια οικονοµικού και επιχειρηµατικού ενδιαφέροντος κ.τ.λ.). Έτσι οι τουρίστες έχουν την δυνατότητα να συνδυάσουν την εκπαίδευση µε ψυχαγωγικές και λοιπές µορφωτικές δραστηριότητες (επισκέψεις ιστορικών µνηµείων και αρχαιολογικών χώρων, θεατρικές παραστάσεις κ.τ.λ.).

Ο εκπαιδευτικός τουρισμός χωρίζεται σε δύο κατηγορίες:

  • Σχολικούς περίπατους. Είναι η οργανωμένη από το σχολείο ομαδική μετάβαση μαθητών σε τόπους που βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τη σχολική μονάδα. Η μετάβαση αυτή γίνεται πεζή ή με χρήση μεταφορικού μέσου, εντός του διδακτικού ωραρίου. Οι περίπατοι πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας των σχολείων, δεν υπερβαίνουν τους πέντε (5) συνολικά σε όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους και δεν πραγματοποιούνται περισσότεροι του ενός (1) μέσα στον ίδιο μήνα.
  • Εκπαιδευτικές εκδρομές. Επιλέγονται περιοχές με ιδιαίτερη εκπαιδευτική αξία (πολιτιστική, αρχαιολογική, ιστορική, οικολογική), ενώ κρίνεται απαραίτητη η προηγούμενη ενημέρωση και παροχή πληροφοριών στους μαθητές σχετικά με τον τόπο τον οποίο πρόκειται να επισκεφθούν, ώστε να εξασφαλίζεται η απόκτηση όσο το δυνατόν πιο πλούσιων εμπειριών.

Από επιστημονικές έρευνες που έχουν γίνει προκύπτει ότι υπάρχει πρόθεση για την στήριξη και την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού τουριστικού προϊόντος. Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς σε μια περίοδο κατά την οποία η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε ύφεση, ο τουρισμός μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση της συνολικής ανταγωνιστικότητας και στην τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας.

Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι το κύριο πλεονέκτημα της επιλογής εκπαιδευτικών εκδρομών μπορεί να είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών για το περιβάλλον. Οι μαθητές που συμμετέχουν σε σχολικές εκδρομές αποκτούν μια πιο θετική άποψη για το θέμα. Οι εκδρομές αυξάνουν το ενδιαφέρον, τη γνώση και το κίνητρο των μαθητών. Σύμφωνα με μελέτες όταν οι μαθητές κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής συμμετέχουν ενεργά και αποκτούν πρακτική και θεωρητική εμπειρία σε ότι έχει να κάνει με περιβαλλοντικά θέματα τότε υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες σε όλη την υπόλοιπη ζωή τους να ενδιαφέρονται και συνεχίσουν να μαθαίνουν για τη προστασία του περιβάλλοντος. Επιπλέον, οι πλειοψηφία των εκπαιδευτικών δηλώνει ότι είναι ικανοποιημένοι από τη συνεργασία τους με τους τοπικούς φορείς.

Δεν είναι καθόλου λίγοι οι προορισμοί στην Ελλάδα που αντλούν σημαντικά έσοδα από τον εκπαιδευτικό τουρισμό. Ένα βασικό θετικό στοιχείο είναι πως τονώνει την τουριστική κίνηση σε πολλές περιοχές στη χαμηλή τουριστική περίοδο. Επίσης καίριο είναι πως θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία νέου ταξιδιωτικού κοινού στους προορισμούς. Η θετική εμπειρία των μαθητών σε αυτή την τρυφερή ηλικία είναι σχεδόν βέβαιο πως θα τους ωθήσει να επισκεφθούν τον προορισμό και στην ενήλικη ζωή τους.

Με τα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας να βρίσκονται πλέον πίσω μας, όπως φαίνεται, είναι λογικό να δημιουργούνται προσδοκίες φέτος για την αναθέρμανση του εκπαιδευτικού τουρισμού και την τουριστική αναζωογόνηση πολλών περιοχών της χώρας.