Τα υδροπλάνα θα διευρύνουν την τουριστική αγορά

  • 0
  • 79 views

Στο Ιόνιο αναμένονται οι πρώτες πτήσεις της «GrecianAirSeaplanes», ενώ στο Νότιο Αιγαίο έχει ξεκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης 30 υδατοδρομίων, όπως τονίζει ο κύριος Γκόβας. Ποια είναι τα οφέλη των προορισμών από τη λειτουργία των Υδατοδρομίων.

 

Το υδροπλάνο θεωρείται ως ένα από τα ασφαλέστερα και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς.

Όρος για να ξεκινήσουν οι πτήσεις των υδροπλάνων είναι να έχουν αδειοδοτηθεί 6 με 7 υδατοδρόμια ανά Περιφέρεια και μέχρι στιγμής αυτό έχει συμβεί μόνο τρεις περιπτώσεις στο Ιόνιο, ενώ εκκρεμούν ακόμη πέντε αδειοδοτήσεις στην περιοχή. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία θα έχουμε και τις πρώτες πτήσεις με υδροπλάνα, επισημαίνει ο κύριος Τάσος Γκόβας, ενώ απαριθμεί τα οφέλη που θα υπάρξουν για τους προορισμούς. Αναλυτικά η συνέντευξη του CEO των Ελληνικών Υδατοδρομίων έχει ως εξής:

Κύριε Γκόβα είναι χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός». Πληροφορίες ήθελαν την άνοιξη που πέρασε να έχουν ξεκινήσει τα δρομολόγια με υδροπλάνα. Ωστόσο κάτι τέτοιο τελικά δε συνέβη. Τι φταίει για την καθυστέρηση, πότε εκτιμάτε πως θα ξεκινήσουν οι πτήσεις και από ποιο υδατοδρόμιο;

Απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσουν οι πτήσεις των υδροπλάνων είναι να έχουν αδειοδοτηθεί 6-7 υδατοδρόμια ανά περιφέρεια προκειμένου να υπάρχει ένα επαρκές δίκτυο υδατοδρομίων που θα καθιστά βιώσιμη τη λειτουργία των υδροπλάνων.

Δυστυχώς μέχρι σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν μόνο τρία υδατοδρόμια πλήρως αδειοδοτημένα σε: Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει λάβει τη σημαντική πρωτοβουλία να κατασκευάσει και αδειοδοτήσει πέντε ακόμη υδατοδρόμια στο Ιόνιο (σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Ζάκυνθο και Μεγανήσι). Αναμένουμε την αδειοδότησή τους καθώς τα πέντε αυτά Υδατοδρόμια μαζί με τα τρία αδειοδοτημένα θα δημιουργήσουν δίκτυο οκτώ Υδατοδρομίων που θα επιτρέψει την έναρξη των πτήσεων.

Με βάση τα ανωτέρω, η Εταιρεία «Grecian Air Seaplanes» (που ανήκει στον ίδιο Όμιλο εταιρειών με τα «Ελληνικά Υδατοδρόμια») προγραμματίζει να δραστηριοποιηθεί αρχικά στο Ιόνιο έχοντας ως βάση το Υδατοδρόμιο Κέρκυρας και να συνδέει τα υπόλοιπα νησιά που θα διαθέτουν Υδατοδρόμιο, καθώς και την Πάτρα.

Επίσης η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει ξεκινήσει την διαδικασία αδειοδότησης τριάντα (30) Υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, ενώ αντίστοιχη προσπάθεια δημιουργίας δικτύου Υδατοδρομίων γίνεται στην Κρήτη και την Πελοπόννησο. Σε κάθε περιφέρεια που θα δημιουργείται δίκτυο Υδατοδρομίων η «Grecian Air Seaplanes» θα δραστηριοποιείται με πτήσεις υδροπλάνων.

Μιας και έχετε μεγάλη εμπειρία γενικά στις αερομεταφορές θα θέλαμε να ρωτήσουμε το εξής. Με τα υδροπλάνα θα υπάρχει μία επιπλέον επιλογή στις μεταφορές προς τους τουριστικούς προορισμούς, πέραν των παραδοσιακών πτήσεων και της ακτοπλοΐας. Οι δημοφιλείς προορισμοί εξυπηρετούνται, όμως με πτήσεις charter. Ποιο είναι λοιπόν το κυρίως target group των υδροπλάνων; Πού κρίνετε πως θα γύρει η πλάστιγγα; Στον εσωτερικό ή στον εισερχόμενο τουρισμό;

Η λειτουργία των υδροπλάνων θα είναι συμπληρωματική των αεροπλάνων και των πλοίων. Θεωρώ ότι σε μια πολυνησιακή χώρα όπως η Ελλάδα καθίσταται αναγκαία η δημιουργία δικτύου συνδυασμένων μεταφορών, με την συνεργασία όλων των υφιστάμενων συγκοινωνιακών μέσων, και των υδροπλάνων, με στόχο την βέλτιστη μετακίνηση Τουριστών και κατοίκων.

Σωστά επισημαίνετε στην ερώτησή σας ότι οι δημοφιλείς προορισμοί εξυπηρετούνται με πτήσεις charter. Όμως η χρησιμότητα των υδροπλάνων μεγιστοποιείται στα νησιά που δεν διαθέτουν αεροδρόμιο. Σε αυτά τα νησιά θα δραστηριοποιούνται πρωτίστως τα υδροπλάνα παρέχοντας μια πρωτοποριακή υπηρεσία αεροπορικής μεταφοράς σε λιμάνια.

Υπάρχει σημαντικός αριθμός τουριστών που θα επέλεγε να κάνει τις διακοπές του σε κάποιο μικρό γραφικό νησί αν μπορούσε να μετακινηθεί σε αυτό με ταχύτητα και ασφάλεια. Αυτή την δυνατότητα παρέχουν τα υδροπλάνα. Η Ελληνική τουριστική αγορά θα διευρυνθεί καθώς οι Τουρίστες θα μπορούν με ένα καινοτόμο τρόπο να μετακινούνται ευέλικτα προς τα μέρη των διακοπών τους, αλλά και να αυξάνουν τις επιλογές τους σε επισκεψιμότητα προορισμών.

Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει για τις συνέργειες που θα έχουν τα Υδροπλάνα με την κρουαζιέρα. Τα Υδροπλάνα θα μπορούν να εξυπηρετούν με περιηγητικές πτήσεις (sightseeing) τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων παρέχοντάς τους ένα μοναδικό τρόπο να δουν και να κρατήσουν στη μνήμη τους τα αξιοθέατα του προορισμού τους. Επίσης με τα Υδροπλάνα, κατά το χρονικό διάστημα της παραμονής του κρουαζιερόπλοιου, θα παρέχεται η δυνατότητα στους τουρίστες που επισκέπτονται ένα μεγάλο νησί (πχ Κέρκυρα) να μεταβαίνουν σε ένα γειτονικό μικρό νησί (πχ Παξοί) μεγιστοποιώντας έτσι την ελκυστικότητα του ταξιδιού που επέλεξαν. Πιστεύω ότι οι επιβάτες των υδροπλάνων θα προέρχονται τόσο από τον εισερχόμενο όσο και από τον εσωτερικό τουρισμό.

Θα είναι ανταγωνιστικό το κόστος των πτήσεων σε σύγκριση σε σύγκριση με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς;

Αν υπολογίσουμε την ποιότητα, την ταχύτητα, την ευελιξία και την ασφάλεια που θα προσφέρουν τα υδροπλάνα, θεωρώ ότι το κόστος πτήσης θα είναι απολύτως ανταγωνιστικό με τα υφιστάμενα μέσα συγκοινωνιακά μέσα.

Ένα σημαντικό στοιχείο που έχουν τα υδροπλάνα είναι πως συμβάλλουν στη βιωσιμότητα. Θέλετε να μας μιλήσετε γι’ αυτό;

Σύμφωνα με έγκριτα διεθνή στατιστικά στοιχεία από χώρες όπως ο Καναδάς, η Αμερική και οι Μαλδίβες, όπου τα υδροπλάνα λειτουργούν πολλές δεκαετίες, το μεταφορικό αυτό μέσο θεωρείται ως ένα από τα ασφαλέστερα και από τα πλέον φιλικά προς το περιβάλλον. Αξίζει να επισημανθεί ότι αντίστοιχα στατιστικά δεδομένα προέκυψαν και από την λειτουργία των υδροπλάνων στην Ελλάδα την περίοδο 2004-2008.

Συγκεκριμένα το έτος 2004 ξεκίνησε ένα πιλοτικό πρόγραμμα λειτουργίας Υδροπλάνων στην Ελλάδα. Τα Υδροπλάνα με κύρια βάση την Κέρκυρα, πραγματοποιούσαν πτήσεις προς τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου, την Πάτρα, την λίμνη των Ιωαννίνων, το Brindisi της Ιταλίας και για μικρό χρονικό διάστημα δραστηριοποιήθηκαν στο Αιγαίο, αφού δημιουργήθηκαν Υδατοδρόμια  στην Ίο, την Πάτμο και την Κάλυμνο, για τη σύνδεση των νησιών αυτών με το Λαύριο.

Παρά τον πιλοτικό χαρακτήρα του εγχειρήματος, δόθηκαν σαφή δείγματα γραφής της αξιοπιστίας των Υδροπλάνων, καθώς πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 15.000 πτήσεις και μετακινήθηκαν 180.000 επιβάτες χωρίς να υπάρξει το ελάχιστο πρόβλημα σε θέματα ασφάλειας πτήσεων. Επίσης δεν υπήρξαν θέματα περιβαλλοντικής όχλησης ακόμη και στα υδατοδρόμια Παξών και λίμνης Ιωαννίνων τα οποία λειτούργησαν σε περιοχές Natura 2000.

Το αδιαμφισβήτητο συμπέρασμα είναι ότι οι κάτοικοι των εν λόγω περιοχών, αλλά και οι τουρίστες που τις επισκέφθηκαν, ωφελήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από την δραστηριοποίηση των ευέλικτων και πολυχρηστικών αυτών μέσων μεταφοράς.

Επίσης τα Υδροπλάνα πρωτοστατούν στην επιχειρησιακή «επανάσταση» λειτουργίας αεροπορικών μέσων με ηλεκτρικούς κινητήρες. Έχει ήδη ολοκληρωθεί επιτυχώς η πρώτη δοκιμαστική πτήση υδροπλάνου εφοδιασμένου με ηλεκτρικό κινητήρα. Η πτήση πραγματοποιήθηκε στο Βανκούβερ του Καναδά από την αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων «Harbour Air». Πλέον προχωρά η απαιτούμενη ρυθμιστική έγκριση ώστε να μπορούν τα υδροπλάνα με ηλεκτρικούς κινητήρες να πραγματοποιούν εμπορικές πτήσεις προσφέροντας στους επιβάτες τους μια ασύγκριτα «πράσινη» εμπειρία με μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Τα υδροπλάνα θα συμβάλουν και στην εφοδιαστική αλυσίδα των νησιών;

Βεβαίως. Σημειωτέον ότι τα Υδροπλάνα είναι πολυχρηστικά μέσα καθώς δύνανται να εκτελούν διάφορα είδη πτήσεων όπως:

  • Τακτικές Επιβατικές πτήσεις,
    • Έκτακτες Επιβατικές,
    • Περιηγητικές,
    • Φορτίου (για μεταφορά Φαρμάκων, Τροφίμων, Τύπου)
    • Νοσοκομειακές,
    • Έρευνας και Διάσωσης,
    • Πυρόσβεσης

Ως εκ τούτου, η συνεισφορά των υδροπλάνων στις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες των νησιών θα είναι πολύπλευρη. Από την μία θα βοηθήσουν στον τομέα του τουρισμού, από την άλλη θα εξυπηρετούν τους μόνιμους κατοίκους στις μετακινήσεις τους προς μεγάλα Περιφερειακά κέντρα που λειτουργούν νοσοκομεία, Δημόσιες υπηρεσίες και εμπορικές αγορές. Σημειωτέον ότι οι πτήσεις θα πραγματοποιούνται καθ’ όλη την διάρκεια του έτους. Επίσης η λειτουργία των Υδατοδρομίων θα δημιουργήσει αρκετές νέες θέσεις εργασίας που θα καλυφθούν από ντόπιους κατοίκους των νησιών, στο μεγαλύτερο ποσοστό τους.

Υπάρχουν σκέψεις για δημιουργία υδατοδρομίων σε λίμνες, ώστε να εξυπηρετηθούν και προορισμοί που δεν είναι παραθαλάσσιοι;

Ήδη η εταιρεία μας έχει αναλάβει την αδειοδότηση υδατοδρομίου στη λίμνη Ιωαννίνων και στη λίμνη Τάκα. Είμαστε σε επικοινωνία με αρκετούς παραλίμνιους δήμους που επιθυμούν να δημιουργήσουν Υδατοδρόμιο. Πιστεύω ότι θα δημιουργηθεί ένας σημαντικός αριθμός Υδατοδρομίων σε λίμνες οι οποίες βρίσκονται σε στρατηγικά, γεωγραφικά, σημεία της ηπειρωτικής χώρας κοντά σε παράκτιες και νησιωτικές περιοχές που με τα υδροπλάνα θα έρθουν «ακόμη πιο κοντά» ανοίγοντας νέες αγορές συνδεσιμότητας προορισμών.